Na/Te. Sista dagen i Kina!

torsdag 8 november 2018

Våra elever är hemma och tillbaks i skolan, men på grund av visst fördröjning och teknikstrul kommer ett par inlägg till att publiceras, för att alla intresserade ska kunna ta del av hela projektet!

/Marie & John

Sista dagen i Kina Dagen började med sovmorgon och självklart med den goda frukosten. Dagens första besök var på ett närliggande museum. Museet hette något i stil med “Shanghais judiska museum” och handlade om judiska flyktingarna som flydde till Kina under andra världskriget. Det fanns bland annat berättelser om individer, en stor mur med alla namnen på de som flydde och många fina gamla byggnader, bland annat synagogan som nyligen återskapades i originalskick. Efter någon timme åkte vi med tunnelbanan till nästa museibesök, Shanghais propaganda museum. Där fanns ofantligt många planscher och posters som hade olika motiv på antingen Mao, Lenin eller båda. Från 1920 – talet och fram till 1900 – talets slut tillverkades enormt mycket propaganda, antingen som hyllade kommunismen och stärker Kinas bild eller som framställde motståndarna (vanligtvis USA) i dålig dager. Efter detta väntade lunch på valfri plats. Vissa stannade vid muséet och käkade medans andra åkte vidare. Eftermiddagen ägnades åt valfria aktiviteter och framåt kvällen samlades vi för den sista men allt annat än minsta (lägsta) aktivitet. Vi återsamlades vid 18.00 och tog oss gemensamt till Shanghai Tower. Världens näst högsta byggnad, på 632 m. Via en hiss som gick 70 km i timmen åkte vi upp till den 118 våningen. Väl uppe var vi 550 m upp i luften och vi hade en oslagbar utsikt, där man såg ner på varenda byggnad i staden. Som tur var rådde väldigt bra sikt just denna dagen och en skylt informerade oss om att man kunde se cirka 17 km bort. Med ännu en häftig upplevelse i bagaget var det dags för kvällsmat där vi som på lunchen delade upp oss och käkade på var sitt håll. Många åkte sedan tillbaka för att packa, förbereda sig för hemfärd eller liknande. Det skulle bli en tidig morgon nästa dag. Tack från oss // Truls och Albin

Na/Te: Företag & höga höjder i Shanghai

måndag 5 november 2018

Idag besökte vi ett Företag som heter fingerprints. Företaget jobbar med att tillverka och utveckla fingeravtrycks sensorer och irisskannrar. De som presenterade företaget för oss var svenskar och hade mycket intressanta saker att berätta om.

Efter studiebesöket åt vi lunch på olika ställen i närheten de flesta åt hamburgare och vissa åt sallad. Efter lunchen åkte vi till ett copymarket där hittade vi allt mellan himmel och jord och prutade tills vi blev utkastade. När två timmar hade gått åkte vi till en akrobatik föreställning.

Trots att guiden var sen hann vi in precis i tid. Det var en imponerande föreställning med många konststycken. När föreställningen var slut åkte vi till East Nanjing road där vi åt. Efter en god måltid fortsatte vi till The Bund.

The Bund är en gågata där man på ena sida kan se moderna byggnader och på andra en mer klassisk arkitektur inspirerad från västvärlden. Efter en promenad på The Bund begav vi oss tillbaka till hotellet, glada över ännu en mycket lyckad och lärorik dag!

/Johan och Oliver

Na/Te: Sovmorgon

lördag 3 november 2018

För första gången under denna resa fick vi äntligen sovmorgon till halv tio. Men tempot var ändå högt. Vi började dagen med att åka till ännu en trädgård, denna gången en som byggdes under 1500-talet. Även här var det mycket vackert pch dessutom var det inte så mycket folk vilket gjorde det ännu bättre än den förra trädgården vi besökte. Det blev många fina bilder, vilket ni kan se nedan.

Sedan var det dax för lunch och lite fritid Yuyuan Street som ligger precis utanför trädgården. Där passade många av oss på att shoppa lite, bland annat blev det x antal fina huvudbonader så som mössor som liknar Pikachu och traditionella rishattar. Efter två timmar av lunch och shopping blev det en fri eftermiddag där alla fick göra vad de ville varav de flesta av oss åkte till fakemarknaden. På kvällen åt vi kvällsmat på lite olika håll. Här i Shanghai finns det ett lite större utbud på restauranger vilket även innebär att vi kunde få lite västerländsk mat, väldigt uppskattat efter nästan två veckor av mycket annorlunda smaker. Mätta och belåtna bar det av till hotellet där det för de flesta av oss blev en tidig kväll, mycket promenad och många nya intryck tar på energin.
Nu är det inte många dagar kvar vilket är väldigt tråkigt, men vi ska ta vara på den sista tiden i detta underbara land!

Kram från Sofia och Daga

Shanghai 1

SA3C Hemåt

fredag 2 november 2018

Vi gick upp relativt tidigt imorse. Frukost redan vid 7.30, och sedan blev det en snabb utcheckning. Runt 9 tiden kom en buss och plockade upp oss till flygplatsen. Bussresan tog cirka en halvtimme. Väl framme på flygplatsen fick vi checka in, äta lite snabbt och helt plötsligt satt vi på flyget hem till Sverige. Båda vi två förberedde oss på en lång och rastlös resa men jag (Narit) lyckades sova mig igenom största delen av resan medan jag (Isabelle) var vaken största delen av resan. Men vi båda tyckte att tiden flög iväg.

Checkat ut, bussväntan

Väntar på bussen till flyget

På väg till Pudong airport

Pudong airport

Lång hemresa 11 timmar

Medan vi skriver detta står vi på ett fullpackat tåg och vi är närmre varandra än vad vi orkar med just nu, Charlie instämmer nog på det. Det enda vi har kvar av resan är att möta många av er på Knutpunkten och vi står nu här ivriga och väntar på att komma fram.

Nu kan vi andas när många gått av i Malmö.

Det var en väldigt lärorik resa med mycket upplevelser. Resan har lett till nya vänner, nya kunskaper och ny gemenskap.  Men vi skulle beskriva vår klass som Skånetrafiken, väldigt sena ibland. Dock ska det tilläggas att lärarna tycker att vi har varit mycket duktiga och till vår förvåning relativt punktliga. Då kan en ju undra hur de förra klasserna har varit?

Men vi vill passa på att tacka alla er som har följt vår resa och vi tackar för oss! Hälsningar SA3C

Isabelle och Narit

SA3C: En dag full av föreläsningar!

torsdag 1 november 2018

Vi började dagen med panelsamtal med Carl Johansson och Emma Lindgren från handelskammaren. De pratade om varför de hamnat i Kina, om hur deras framtidsplaner ser ut och gav oss några viktiga tips inför framtiden!

Handelskammaren, Emma Lindgren och Carl Johansson (Anders Wall-stipendiat)

Sedan berättade Nils P och William om hur infrastrukturutvecklingen i Shanghai har sett ut de senaste 25 åren. Man fick verkligen en inblick i hur snabbt det har gått från att vara åkermark till att bli en av världens största handelsstäder.

William och Nils berättar om infrastrukturens utveckling i Kina

Dagens tredje föreläsning fick vi från entreprenören Mette Leger som driver rekryteringsbolaget GROW HR här i Shanghai. Hon berättade bland annat om sin bakgrund och vad ett rekryteringsbolag egentligen är och vad de arbetar med. Vi i klassen fick också förståelse för hur svårt det kan vara som kvinna inom affärsvärlden.

Mette Legér, HR konsult

Dagens sista föreläsare var Mattias Erlandsson som berättade om hur han startat upp olika företag. Han berättade även om sitt liv och han har verkligen gjort stora uppoffringar för att kunna lyckas så bra i arbetslivet. Även han berättade om hur han hamnat i Kina och vad han planerar att göra i framtiden.

Mattias Erlandsson, entreprenör med flera bolag i bagaget

Alla föreläsningar var verkligen intressanta och gav oss inspiration och idéer för framtiden.

Som slut på dagen men även på resan så ska vi nu ha en gemensam middag på Ocean Restaurant. Alla i klassen ska hålla tal om hur vi har haft det och vad vi har lärt oss under dessa knappt två veckor i Kina!

Sista middagen med SA3C på Ocean Hotel med fantastisk utsikt över Shanghai

/Ludvig & Jacob Sa3c

Na/Te: I Shanghai!

torsdag 1 november 2018

Efter en dryg veckas vistelse i Wuxi, den lilla staden på åtta miljoner invånare, var det både spännande och lite tråkigt att behöva lämna för Shanghai. Tråkigt, eftersom man – efter en vecka med fina minnen – nu hade börjat känna till stadens gator men samtidigt spännande för att se vad som i Kina klassas som en storstad, om nu inte åtta miljoner är tillräckligt. Inte minst spännande var det att eventuellt få uppleva en mer västerländsk del av Kina – en där toaletterna mindre liknar scenen av en exotiskt oinstallerad toalettstol.

Efter knappt tre timmars bussresa, där de flesta, med bland annat kaffeälskande Arvid som undantag, sov igenom utan några bekymmer börjar landskapet förändras. Liksom Wuxi var Shanghais förorter dominerade av nästintill färdiga höghus så identiska att de hade kunnat vara inklippta. Och följandes höghusen kom smoggen. Ju mer centralt man kom storstaden desto högre växte husen men till skillnad från Wuxi kändes Shanghais stadsplanering aningen annorlunda. Det kändes helt enkelt större.

Vid ankomst lämnade vi av vår packning på hotellet för att sedan gå ut och äta. Efter maten begav vi oss till ett köpcenter för skrädderi. Det var otroligt stort och för många av oss var det den första händelsen i sitt slag.

Det var väldigt roligt att pruta och om det är någonting Sverige ska ta åt sig så är det prut-kulturen.

Senare på kvällen tog vi tunnelbanan för att besöka en av de mer berömda ”små” gatorna i Shanghai, Nanjing road.

Dagen har varit lång och fylld med nya intryck och upplevelser. Vi ser fram emot en fortsatt trevlig vistelse i Shanghai.

Hälsningar Arvid och William

SA3C: Gammalt och nytt

onsdag 31 oktober 2018

Idag spenderade jag den sista dagen på homestay, under mitt korta besök lyckades jag göra väldigt mycket och träffa många nya människor. T ex lärde jag känna en person som gillar att bli kallad boss-man. Jag vaknade klockan 10, vilket är sovmorgon jämfört med vårt vanliga schema, vi vaknar vanligtvis väldigt tidigt, och min värd tog mig till museet där cpc skrev kontraktet som deklarerade Kina som kommunistiskt. Vi besökte också ett museum som visade hur ett hus kunde ha sett ut i  Kina under 1900-1950. En intressant sak som jag fick reda på av min värd medan vi besökte köket var att hennes kusin brukade äga ett sådant hus med ett sådant gammalt kök som fortfarande fungerade att använda men det huset behövde rivas för att området skulle ”moderniseras” vilket verkligen fascinerade mig. Kina talar mycket om sin historia och kultur men är ändå villiga att förstöra de kvarstående bitarna av historian för att hänga med i nutiden.

En annan sak som jag noterade var hur kineser använder sina mobiler för att betala för allting. Vare sig de använder sig av wechat eller alipay kretsar allting runt mobilen. Tänk dig att du går in på Ica och betalar för dina varor med swish, det är så det är med praktiskt taget alla affärer i Kina. Det är ju förvisso  enklare att använda mobilen än kontanter eller kort men centraliseringen runt mobilen måste göra det så mycket lättare för Kinas regering att övervaka på kineser. Staten äger ju wechat och eftersom så mycket i det kinesiska samhället använder sig av wechat så får staten reda på när en kines gör något hela tiden.

Iallafall, imorgon åker vi till SISU, vilket är skolans där kineserna som besökte oss går på, för att bo där och få undervisning i två dagar. Vi har varit i Kina i lite mer än en vecka nu så man har börjat få lite hemlängtan men jag kan inte neka att den här Kina resan har varit en otrolig upplevelse. Även med de tidiga morgnarna.

/Holger SA3c

SA3C: Lång och lärorik dag

onsdag 31 oktober 2018

Det är den 31/10 och dagen började med en god hotellfrukost. Medan vi åt diskuterade vi dagens nyheter och vad som pågår hemma i Sverige.

Klockan 9.00 var det dags att röra oss mot dagens äventyr, första stoppet Shikumen. Det är ett område med små byggnader som är en stor kontrast till alla skyskrapor. Det ser ganska ofräscht ut då husen är små söndriga och det är många olika dofter, inte några trevliga sådana eller. De säljer bl a olika matvaror och klädesplagg längst vägen.

Efter det gick vi vidare till ett tempel. Byggnaderna där var så imponerande då det är så många små detaljer som bygger upp något väldigt fint. Det fanns också statyer av olika gudar som folk bad till.

Dagen fortsatte med att vi gick vidare till det judiska museet i Shanghai. Något jag la märke till var att synagogan var väldigt fint bevarad och när man läste de personliga texterna från de judar som kom dit under förintelsen väckte det många blandade känslor.

Sedan gick vi vidare till The Bund som är en berömd gata i mitten av Shanghai. Den är omringad av skyskrapor och butiker.

När eftermiddagen närmade sig besökte vi Business Sweden. Det var det mest intressanta mötet under Kina-resan enligt mig! Mannen från Business Sweden berättade mycket om Kinas ekonomiska utveckling under åren som gått. Exempelvis hur fort de utvecklar tunnelbanesystemet. Jämför man med Sverige som har bestämt sig för att bygga en snabbtågslinje mellan Malmö och Stockholm så ska detta påbörjas runt år 2050 medan Shanghai har byggt ut 110 stationer under de senaste 2 åren. Alltså Kina utvecklas väldigt fort!

Mot kvällen begav vi oss med tunnelbana till Shanghai Tower (632m högt)Väll uppe var det så häftigt! Så mycket ljus med så många olika färger på de coolaste byggnaderna. Något man aldrig glömmer!

Det var allt för den här härliga dagen!

/Alice

Sa3C: Hektisk dag med spännande innehåll

onsdag 31 oktober 2018

Dagen började kl 08.00 med en lektion i kinesiska som hölls av våra värdar. Vi fick lära oss olika kinesiska ord, dess karaktär och dess betydelse i olika sammanhang.

Efter lektionen så hoppade vi på bussen och åkte till en kinesisk förskola. Barnen var alla ute på rast och vi fick vara med och leka med dem i cirka en timme. Fotboll, samarbetsövningar och kullerbyttor var några av de lekar vi fick vara med och delta i. När rasten var slut så fick vi även en rundtur av förskolans olika klassrum.

Efter lunchen så åkte klassen tillsammans med några av våra kinesiska vänner till kanalstaden Zhujiajao. Resan tog ungefär 45 minuter. Väl i staden så fick vi ta del av dess historia som Narit och Jimi presenterade. Vi fick cirka en och en halv timme av egen tid då vi fick utforska Zhujiajao. Vi började vår upptäcktsfärd med att åka kanalbåt från stadsporten till stadens centrum. Detta var en mycket trevlig tur då man fick se staden från ett annat perspektiv. Resterande del av vistelsen gick åt till att gå på de många marknadsgatorna. Insekter, stekta småfåglar och annan traditionell kinesisk mat såldes i massor tillsammans med smycken, tyger och te.

När vi kom tillbaka till SISU var det dags för kvällsmat som vi fick äta på egen hand. Under denna tid passade även jag, Evelina, på att intervjua kinesiska ungdomar för mitt gymnasiearbete.

Klockan 18 var det dags för ”farewell party” som våra kinesiska vänner hade ordnat. Varje minut var planerad och fylldes av olika framträdande och lekar där även vi fick delta. Vårt personliga favoritframträdande, förutom när Holger sjöng, var när vår lärare Boel fick assistera i ett magiskt trick framfört av en av de kinesiska studenterna. Kvällen var fylld av skratt men även av tårar, då det fälldes några stycken när vi alla skulle säga hej då till våra vänner och sätta oss på bussen och lämna SISU universitet.

Nu sitter vi på bussen på väg till vårt hotell i centrala Shanghai, för att spendera de två sista dagarna av vår kinavistelse på ännu fler spännande företagsbesök och sevärdheter!

// Evelina & Josefine Sa3c

Na/Te: Sista dagen i Wuxi

onsdag 31 oktober 2018

Den sista dagen i Wuxi började sådär för oss. Vi hade båda ställt larm men en telefon dog av batteribrist och den andra vägrade ringa. Alltså försov vi oss rejält och missade frukosten. Klockan 08:00 bar det iväg mot dagens första aktivitet, cykling bland tefält på den kinesiska landsbygden. Vädret var helt perfekt, soligt och varmt men ändå inte så att man led. Något som däremot visade sig vara mindre perfekt var våra cyklar. Det var absolut inget fel på de rent estetiskt, dock lämnade deras prestanda mycket att önska. Det fanns en enda växel, tillräckligt svag för att göra det till en utmaning att trampa på plan mark. Samtidigt var det ändå på något sätt fruktansvärd jobbig i allauppförsbackar. Tro mig nämligen när jag säger att det var oerhört vackert med
böljande backkrön, men även ganska jobbigt. Åtminstone när man delar en smal cykelväg med andra cyklister, fotgängare och dessutom kineser i elbilar som kör runt och tutar en massa. På någon vänster lyckades båda våra lärare försvinna
längs vägen, men helhetsintrycket är ändå att det var väldigt mysigt och alla kom faktiskt tillbaka till samlingsplatsen bara sisådär en halvtimme försenade.

Därefter väntade gemensam lunch på en restaurang längs vägen till
eftermiddagens aktivitet. Det fanns många väldigt spännande rätter, varav några var väldigt goda och några andra vi aldrig lyckades identifiera ens vad det var för något.

På eftermiddagen åkte vi till en annan naturupplevelse, en sorts nationalpark.
Bland annat vandrade vi i en häftigt grotta som de hade gjutit ett betonggolv i och
fyllt med en massa blinkande lampor, måhända lite distraherande men definitivt en unik upplevelse. Direkt efter grottan fanns det en liten affär och vi hade en
gemensam glasspaus i det varma vädret. Vi lyckades till och med hitta magnum
glassar, vilket såklart alltid sitter fint 🙂

En annan häftig upplevelse i nationalparken var att gå uppe bland bambuträden
längs med plattformar av bambu och över en lång bro som nästan enbart var gjort i glas. Känslan att se marken under sina fötter 20 meter nedanför var väldigt häftig
och utsikten var fantastiskt fin med stora berg i bakgrunden

Det var skönt att göra någonting helt annat för en dag och att få uppleva den
vackra kinesiska naturen. Det kändes nästan ovant att inte höra någon trafik i
bakgrunden och att inte se några höghus bakgrunden, men det var definitivt en
helt fantastisk dag och förmodligen min (Truls) favoritdag hittills. Imorgon går färden mot Shanghai och ett nytt hotell, vilket såklart känns spännande och roligt.

Tack för att ni följer bloggen och vill följa med på vår resa!